Zakon u praksi, iliti ruganje propisima

10.11.2016. godine je @komsijadusan uočio i fotografisao sledeću situaciju:

Povodom ovako postavljene novogodišnje rasvete, na način koji ugrožava bezbednost učesnika u saobraćaju i protivno ZoBS, obratio sam se Gradu Beogradu i Beokom servisu, preko zvaničnih Tviter naloga:

Bilo je realno očekivati da će odgovorni uvideti ozbiljnost napravljene greške i da će požuriti da isprave grešku pre neke ozbiljne posledice no to se nije desilo. Čak 3 dana kasnije stiže sledeći odgovor:

Nadležni, a posebno odgovorni, u Gradskoj upravi grada Beograda su ovako pokazali krajnju neodgovornost prema životima građana i posetioca glavnog grada: novogodišnji ukrasi nisu uklonjeni niti su se udostojili da se oglase i objasne zašto se i kako desilo da je novogodišnja rasveta i dalje na “svom mestu” uprkos jasnim propisima i zdravom razumu.

Ovakva situacija je nalagala da se podnese prijava Ministarstvu unutrašnjih poslova, odnosno Upravi saobraćajne policije:

Član 22, stav 4 Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima obavezuje svakog učesnika u saobraćaju sledeće:

Učesnik u saobraćaju je dužan da, bez odlaganja, obavesti policiju o svakom događaju, odnosno pojavi, koja može ugroziti ili ugrožava bezbednost saobraćaja.

Ovako postavljena novogodišnja rasveta jeste događaj, odnosno pojava, koja po Članu 134, st. 3 i 4, ugrožava bezbednost saobraćaja jer zaklanja i umanjuje uočljivost postavljene saobraćajne signalizacije a svojim delovanjem zaslepljuje učesnike u saobraćaju ili odvlači pažnju u meri koja može biti opasna za bezbednost saobraćaja:

Ne smeju da se postavljaju table, znakovi, svetla, stubovi ili drugi slični predmeti kojima se zaklanja ili umanjuje uočljivost postavljene saobraćajne signalizacije.

Zabranjeno je postavljati predmete koji svojim oblikom, bojom, izgledom ili mestom postavljanja podražavaju ili liče na saobraćajnu signalizaciju, ili zaslepljuju učesnike u saobraćaju ili odvraćaju njihovu pažnju u meri koja može biti opasna za bezbednost saobraćaja.

MUP je u ovom slučaju obavezan da primeni posebne mere i ovlašćenja po Članu 278, stav 1, tačka 7:

Posebne mere i ovlašćenja preduzimaju se radi sprečavanja ugrožavanja bezbednosti učesnika u saobraćaju, odnosno omogućavanja odvijanja saobraćaja.

7) nalaganje mera radi otklanjanja, odnosno sprečavanja nastanka opasnosti na putu,

Svega tri dana od prijave, iz MUP-a je stigao sledeći odgovor – bez potpisa i broja predmeta:

1-2-odgovor

Dakle, u MUP-u su se iz određenog razloga odlučili na sledeće:

 Ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja obavlja nadzor nad sprovođenjem ovog zakona i drugih propisa u vezi: stanja puta u pogledu uslova za bezbedno odvijanje saobraćaja, tehničkog regulisanja saobraćaja, upravljanja saobraćajem, bezbednosti puta u procesu projektovanja, izgradnje, rekonstrukcije i održavanja, poštovanja propisa u vezi dozvola za obavljanje poslova profesionalnog vozača (CPC),  obuke i polaganja ispita za stručno osposobljavanje za obavljanje poslova vozača kao i drugi inspekcijski nadzor poveren zakonom.

Praktično, iako je “učesnik u saobraćaju je dužan da, bez odlaganja, obavesti policiju o svakom događaju, odnosno pojavi, koja može ugroziti ili ugrožava bezbednost saobraćaja.”, rešavanje ovako opasne saobraćajne situacije može da potraje i nedeljama (ukoliko se uopšte i reši).

Da li je u Republici Srbiji Zakon, nakon Ustava, najviši, najvažniji pravni akt ili je to neformalna politička volja?

Ili, u opštem slučaju, slobodna volja nekog pojedinca ili grupe pojedinaca?

UPDATE:

Upravo sam primio odgovor Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture:

mgsi-344-08-12548-za-mup-1

mgsi-344-08-12548-za-mup-2

MGSI 344-08-12548 za Sekretarijat (1).jpg

MGSI 344-08-12548 za Sekretarijat (2).jpg

Update: juče je stigao dopis MGSI koji je sadržajno zanimljiv jer mi Sekretarijat za saobraćaj još uvek nije poslao nikakav odgovor ili obaveštenje.

Po dopisu MGSI se da zaključiti da je Sekretarijat naložio JKP “Javna rasveta” da izađe na teren i utvrdi činjenično stanje(?!)

Grad Beograd ima na raspolaganju Sekretarijat za inspekcijske poslove, u okviru ovog Sekretarijata postoji Sektor za saobraćajni inspekcijski nadzor a u sektoru Odeljenje za ulice i puteve – tel: 3309-190
Odeljenje za ulice i puteve “vrši inspekcijski nadzor nad održavanjem i zaštitom opštinskih i državnih puteva iz nadležnosti grada Beograda.”

Nije jasno zašto je na sastanku u organizaciji Sekretarijata za saobraćaj (koji je održan pre praznika) dogovoreno da se za poslove koje treba da obavi inspekcija šalju “stručne ekipe” JKP “Javno osvetljenje”. Stručne ekipe ovog JKP NEMAJU ovlašćenja inspekcije niti su njihovi zaključci merodavni.

3-1-mgsi-344-08-12548-za-sekretarijat-1

3-1-mgsi-344-08-12548-za-sekretarijat-2

4 thoughts on “Zakon u praksi, iliti ruganje propisima

  1. Da li ste mozda prosli ulicom licno? Ja iskreno sumnjam. Saobracajna signalizacija se vidi sasvim normalno. Svake godine je na slican nacin ukrasena ta ulica i nikad do sada se nije dizala drama oko toga.

    Pratim Vas twitter nalog odavno jer pisete od problemima u saobracaju, primecujem da se u zadnje vreme uglavnom bavite politikom.

    Liked by 1 person

    1. Naravno da jesam, doduše nemam fotografije da to i dokažem.
      Neko drugi je napravio video snimak i to se može pronaći.

      Nije bitno da li se meni ili Vama čini da rasveta zaklanja ili ne zaklanja saobraćajnu signalizaciju, bitno je ono što zakon kaže.

      Ukoliko zaista pratite moj Tviter nalog onda Vam je jasno da politika itekako ima veze sa problemima u saobraćaju. Moje delovanje se bazira na dva pravca:
      1. Da učesnicima u saobraćaju naglasim da je bitno da brinu o sebi i drugima u saobraćaju.
      2. Da upravljačima puteva “pomognem” tako što ću ih upozoriti na opasna rešenja, kvarove ili greške.

      Da, politika ima itekako veze sa problemima u saobraćaju jer se saobraćajem ne bave stručnjaci već političari. A to nije dobro.

      Liked by 1 person

      1. Nije istina da je svake godine ovako ukrašena ulica. Kneza Miloša je prvi put ovako ukrašena prošle godine, na inicijativu jednog političara koji je otvoreno, preko medija pritiskao gradonačelnika da što pre okiti ovu ulicu.

        Liked by 1 person

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.